onsdag den 17. juni 2009

Sommerpande kalkun

Mmm. I går fik jeg lavet noget ret lækkert aftensmad. Først troede jeg det ville blive en katastrofe. Glemte at svitse løgene inden jeg kom mel og hvidvin på osv. Men det blev reddet og jeg endte med at spise 3 store portioner. ( Jeg har en fantastisk dejlig undskyldning for at grov spise, jeg ammer (: )
Det er ret simpelt at lave. Man skal bruge kalkunkød i små tern, friske grønne asparges, friske ærter, hvidvin, mel, hvidvinseddike, estragon, selleri, løg, urteboullion og salt og peber og lidt fløde.

Jeg brugte ca 400g kalkun.
1 rødløg
2 fed hvidløg
3 stængler bladselleri
1 bdt. grønne asparges
en lille håndfuld ærter
lidt under ½ fl. hvidvin
et stort glas vand
et lille skvæt hvidvinseddike
et stort drys estragon
1 teske Herbamare urteboullion
peber og salt
1 spsk hvedemel

Man kan sagtens bruge mindre kød og komme flere grøntsager i. Jeg kan faktisk bedst lide det når der ikke er alt for meget kød.
Brun kødet hurtigt af så det ikke når at blive tørt, drys melet over og hæld hvidvin på. Lad det koge ind og tag det af panden. Put lidt ekstra olivenolie på panden og svits løg, hvidløg og bladselleri. Kom kødet tilbage og tilsæt vandet boullion og peber. Kom aspargesene i og lad småsimre til de er al dente. Kom ærterne i til sidst lige før servering, så de lige når at blive varme. Smag til med hvidvinseddike og salt.

Billedet må vente, jeg spiste det hele og var for sulten til at tage et billede igår.

1 kommentar:

  1. Ha, ha, ja, folk der kan nå at tage billeder af deres mad før de spiser det må være meget mærkelige! - 3 portioner når du ammer er vel lige i underkanten :)

    SvarSlet