lørdag den 6. juni 2009

Juni

Så er det den første sommermåned. Utrolig hvor hurtigt tiden går. Vejret er lunefuldt. Skiftende meget varmt og blæsende og regnfuldt. Jeg nyder det hele. Synes det er dejligt med sommerregn. Det er noget andet forfriskende over den end når det regner om vinteren. Og duften derefter er helt vidunderlig ude i skoven.

Min veninde og jeg gik en tur i skoven og vi kom til at snakke om alle de bær vi glæder os til at plukke. Og så sagde hun; " ja nu hvor det endelig er forår, så glæder vi os til sensommeren." Så igen blev jeg mindet om at






man skal nyde alt det der er lige nu, for det er så hurtigt forbi.

Så nu glæder jeg mig over snart at kunne gå ud og spørge hyldemor om jeg må plukke nogle af hendes fine blomster. Så vil jeg lave dem til en dejlig sommerdrik som kan nydes sommeren igennem.




Hyldeblomstdrik:

40 stk. hyldeblomstklaser
50 gram citronsyre
1½ kg økologisk rørsukker
2 liter kogende vand
saft og skal af 2 økologiske citroner (Jeg er ikke så god til at følge opskriften til denne drik. Jeg bruger nok en del mindre sukker, flere hyldeblomster og citroner) Man må prøve sig lidt frem.

De plukkede klaser, ( jeg tager det ikke så nøje med antallet, bruger for det meste flere, men en lille rettesnor erdet) skylles om nødvendigt og lægges i et fad/gryde. Skær citronerne i skiver, kom sukkeret over sammen med citronsyren og lad det trække i 4-5 dage.
Derefter kan det holde sig i køleskab en uges tid. Resten kan man med fordel fryse ned. Hvis man vil kan man også tilsætte Atamon. Men citronsyren har også en lettere konserverende egenskab. Vil man undgå denne også må man prøve sig frem med at putte endnu flere citroner i.

Hylden er et helligt træ kendt



fra den nordiske mytogi og folkeeventyrene. Den symboliserer kærlighed og frugtbarhed, men mest anvendt er dens symbolske betydning som medfølende og sympati. Så behandl Hyldemor godt, og hun vil til gengæld berige dig med lægende blomster og bær.
Blomsterne kan indsamles og tørres og derefter lave te af dem som så fint blev kaldt Flores sambuci af apotekerne. Det er godt mod forkølelse og feber. Bærrene gemmer vi til den tid kommer.

1 kommentar:

  1. Hej :)
    Hov, der sker jo en masse herinde. Herligt!
    Um, ja, vi skal også i gang med hyldesaft. Har lige læst at man kan lave det dejligste blomstersukker med hyldeblomster. Bare ned i sukkeret og lad trække. (og man kunne jo lige blende en vanillestang i først) - bare tanken gør mig helt glad!

    SvarSlet